2025-yilning dastlabki uch choragi davomida O‘zbekiston aholisining soliq intizomi masalalaridagi faol fuqarolik pozitsiyasi ularga sezilarli moliyaviy natijalar keltirdi. Soliq qo‘mitasining maxsus tizimi orqali to‘langan mukofotlarning umumiy miqdori 24,1 milliard so‘mga yetdi. Bu mablag‘lar qoidabuzar tadbirkorlardan undirilgan jarimalar umumiy summasining 20 foizini tashkil etadi.
Fuqarolik nazorati vositasiga Soliq mobil ilovasi, aniqrog‘i uning Soliq Sambar tizimi aylandi va u orqali to‘qqiz oy ichida 82,8 mingdan ortiq murojaat yuborildi. Kelib tushgan shikoyatlar tahlili shuni ko‘rsatadiki, chakana savdo va xizmat ko‘rsatish sohasidagi eng keng tarqalgan muammo fiskal cheklarning berilmasligi bo‘lib qolmoqda - bu qoidabuzarlik bo‘yicha 74 970 ta shikoyat kelib tushgan.
Boshqa ko‘p uchraydigan qoidabuzarliklar qatorida bank kartalari orqali to‘lovlarni qabul qilishdan bosh tortish holatlari ham bor, bu borada 3 001 ta shikoyat kelib tushgan. Bundan tashqari, soliq qonunchiligiga rioya qilmaslikning boshqa turlari, jumladan, naqd pulsiz to‘lov paytida tovarlar va xizmatlar narxini sun’iy ravishda oshirish holatlari bo‘yicha 4 702 ta xabar qayd etilgan.
Fiskal organlarning aholidan kelib tushgan signallarga munosabati ancha samarali bo‘ldi. Olingan ma’lumotlar asosida 34,1 mingta joyiga chiqqan holda soliq tekshiruvlari tashkil etildi. Ushbu tekshiruvlar natijasida murojaatlarda ko‘rsatilgan qoidabuzarlik faktlari 98,8% holatda o‘z tasdig‘ini topdi, bu esa insofsiz tadbirkorlarga nisbatan tegishli sanksiyalar qo‘llanilishiga olib keldi.
Ushbu chora-tadbirlar soliq savodxonligini va iqtisodiyotning shaffofligini oshirish bo‘yicha kengroq kampaniyaning bir qismidir. Shu munosabat bilan, Soliq qo‘mitasi xuddi shu davrda davlat budjetiga 158,7 trillion so‘m soliq tushganini ma’lum qildi, bu o‘tgan yilgi ko‘rsatkichdan 18% ga ko‘pdir.