O‘zbekiston poytaxtidagi transport tirbandliklari muammosi keskin nuqtaga yetib, Oliy Majlis Senatini vaziyatga aralashishga undadi. Byudjet va iqtisodiy masalalar qo‘mitasi raisi Erkin Gadoyev Transport vazirligi nomiga yo‘l harakati holatini barqarorlashtirish bo‘yicha ko‘rilayotgan choralar to‘g‘risida hisobot taqdim etish talabi bilan rasmiy so‘rov yubordi.
Parlament yuqori palatasi matbuot xizmati tomonidan e’lon qilingan bayonotga ko‘ra, yo‘l tirbandliklari fuqarolarning kundalik hayotiga jiddiy salbiy ta’sir ko‘rsatmoqda. Yangi o‘quv yili boshlanishi bilan Toshkentda transport oqimining intensivligi sezilarli darajada oshdi. Tig‘iz vaqtlarda shahar arteriyalari deyarli falajlangan holatda bo‘lib, yo‘llarning tirbandlik darajasi muntazam ravishda maksimal 10 ballga yetmoqda.
Senator yuzaga kelgan vaziyatning asosiy sabablaridan biri sifatida Toshkent viloyatidan har kuni ommaviy ravishda avtomobillarning kirib kelishini ko‘rsatdi. E’lon qilingan ma’lumotlarga ko‘ra, har kuni poytaxtga bir millionga yaqin kishi keladi, ulardan 275 ming nafari qo‘shni viloyat aholisidir. Ertalab minglab shaxsiy avtomobillar shaharga kirib keladi va kechqurun qaytib ketadi, bu esa kirish va chiqish magistrallarida eng yuqori yuklamani keltirib chiqaradi va transport kollapsini yanada kuchaytiradi.
Gadoyev o‘z so‘rovida transport idorasidan bir nechta asosiy yo‘nalishlar bo‘yicha batafsil ma’lumot talab qildi. Xususan, senatorlar poytaxt yo‘llarini yengillashtirish uchun qanday aniq qadamlar qo‘yilayotganidan xavotirda. Ilgari muammoning yechimlaridan biri sifatida e’lon qilingan "Intellektual transport tizimi" loyihasining holati va rivojlanishiga alohida e’tibor qaratilmoqda. Shuningdek, jamoat transportini yagona aglomeratsiya tizimiga integratsiyalash darajasi masalasi ham ko‘tarildi, bu esa shaxsiy avtomobillarga qaramlikni kamaytirishi mumkin edi.
Senat qo‘mitasi, shuningdek, prezidentning ushbu sohada avval bergan topshiriqlari ijrosining borishi hamda ularni amalga oshirishda yuzaga kelishi mumkin bo‘lgan kechikishlar sabablari to‘g‘risida hisobot kutmoqda. Vaziyat zudlik bilan va samarali yechimlarni talab qiladi, chunki tirbandliklarda vaqt yo‘qotish nafaqat shahar iqtisodiyotiga, balki har kuni poytaxtga ish yoki o‘qish uchun keladigan minglab fuqarolarning hayot sifatiga ham zarar yetkazadi.
Singapur kabi megapolislarda intellektual transport tizimlarining (ITS) joriy etilishi tig‘iz vaqtlarda yo‘lga sarflanadigan vaqtni 25% ga qisqartirishga va svetoforlarni dinamik boshqarish hamda haydovchilarni real vaqt rejimida yo‘l harakati holati to‘g‘risida xabardor qilish orqali yo‘l-transport hodisalari sonini 20% ga kamaytirishga imkon berdi.